Istanbul, orasul de pe 2 continente

Am vizitat Istanbul in martie 2022. Desi a trecut aproape un an, anumite detalii imi sunt inca vii in minte. N-am cum sa uit frigul din acele zile. 2 grade si ninsoare in fiecare zi. Se pare ca am ajuns in Istanbul fix in perioada care nu trebuia pentru ca weekendul urmator au fost 14-15 grade cu soare. Asa cum ma asteptam sa gasesc si eu, dar n-a fost sa fie.

Am vizitat Istanbul in perioada 17-20 martie, iar aceste 4 zile nu au fost suficiente. Desi am bifat majoritatea obiectivelor turistice, nu am descoperit nici pe departe intreaga savoare a acestui oras aflat pe 2 continente. Este adevarat ca nici vremea nu m-a ajutat, insa nici nu m-a tinut in camera de hotel. Insa la plecare mi-am promis ca voi reveni intr-o zi cu soare. Dupa atatea calatorii am ajuns la concluzia ca un oras trebuie vizitat cel putin de doua ori. O data pentru obiectivele turistice si a doua oara pentru a intelege ceva din cultura, obiceiuri, traditii si pentru a descoperi tot ce nu este turistic (si mult mai frumos si autentic). Din pacate, nu-mi va ajunge o viata pentru asta. Momentan sunt inca atatea si atatea locuri in care as vrea sa ajung, incat planul de a revizita anumite orase este pus in plan secund.

Despre Istanbul sunt multe de spus. Este un oras plin de cultura si traditie, de istorie, un oras al contrastelor. Este intr-o continua forfota. Este de departe cel mai aglomerat oras in care am fost si nici nu vreau sa ma gandesc cum ar fi fost intr-o zi cu vreme buna. Este o placere sa te plimbi pe strazi. Iar fiecare intersectie te provoaca atunci cand vrei sa traversezi si, desi, o faci pe culoarea verde a semaforului (verde pentru pietoni), ai senzatia ca ai traversat de fapt pe rosu si urmeaza sa fi calcat in orice moment de-o masina, vreun scuter sau biciclist. Sau chiar toate deodata.

In Istanbul am inteles ce inseamna sa fii un bun vanzator. Am plecat acasa cu 6 kg de rahat si o punga cu ceai (bun de altfel) din care nu am consumat nici macar jumatate – la aproape un an dupa sejur si in conditiile in care am dat si altora la intoarcerea in tara. Daca ar fi sa dau un sfat – nu intrati in magazine daca nu sunteti pregatiti sa cumparati. Sfatul „invata sa spui nu” este degeaba in acest caz.

In Istanbul se negociaza. Iar daca nu te simti confortabil sa negociezi, nu este nicio problema. Vanzatorul va negocia in absenta ta. Am vrut sa cumpar o esarfa, am intrebat cat costa, am achitat cu cardul fara sa incerc sa obtin un pret mai bun. Stiam ca risc sa-i jignesc, dar pur si simplu nu pot sa ma tocmesc. Dupa ce am iesit din magazin, m-am uitat pe bon si am vazut ca mi-a facut reducere. A nu se intelege ca asa se intampla in toate magazinele, am povestit doar o intamplare hazlie. Daca poti, negociaza. Sigur va fi in favoarea ta.

Istanbul este un oras pe care il poti vizita indiferent de buget. Poti merge la 5 stele si manca in restaurante luxoase, sau poti merge in hoteluri decente si manca street food. Cand foamea te va lovi, acel macrou cu paine vandut chiar de pe barca de pe care a fost pescuit ti se va parea o delicatesa.

Daca esti pasionat macar de unul dintre urmatoarele – istorie, religii, calatorii, culturi – mergi in Istanbul. Iti va placea.

Lasă un comentariu